Saturday, December 28, 2013

(BOXING DAY VS J CARD DAY)

JOM SHOPPING!!! :D


Setelah 2 hari, maka berakhirlah sudah J card day. Bagi yang tahu, pasti sakan memborong kan? Bagi yang tidak tahu apa itu J card day ia seperti Boxing Day Malaysia dimana barangan dijual pada potongan sehingga 80% dan extra info, setiap pembelianRM10 dapat RM10 voucher! (hanya di JUSCO) macam promoter la plak. kih3... tapi bukan itu point nak disampaikan disini.

Dalam sakan kita menjamu mata dan menjamu selera seringkali kita terlepas pandang dua perkara yang sangat-sangat penting iaitu menjaga Solat dan hawa nafsu. Tidak salah untuk kita memborong barangan yang diidam idamkan. sementelahan pula barangan pada harga lelong. Namun, usah kita lupa bahawa segalanya adalah pemberianNya dan kita patut rasa bersyukur dengan nikmat dan rezeki yang Allah kurniakan kepada kita selama ini. Syukur perlulah kita zahirkan di dalam hati mahupun luaran dengan cara sentiasa mengingatinya dalam ketika kita seronok mahupun berduka.

Walau dalam apa jua situasi pun kita berada, Allah masih bersama kita dan kita masih dalam pemerhatian Allah dan dalam kekuasaanNya kerana kita adalah HAMBANYA. Segalanya mungkin! Cuba bayangkan sedang best-best shopping tetibe sesak nafas atau ajal menjemput sedangkan belum lagi kita mengerjakan yang wajib? Bagaimana kita nak berhadapan dengan Allah dalam keadaan kita leka dan lalai?

Disini saya tidaklah menyalahkan rakan-rakan nak shopping, shopping itu tidaklah menjadi kesalahan namun, kan best dan lagi tenang jika yang wajib sudah ditunaikan, hati dan perasaan pun selesa nak membeli belah. Teguran ini buat diri dan juga buat saudara-saudari seIslam di luar sana. Lebih elok yang wajib ditunaikan diawal waktu agar kita tak terleka dek urusan duniawi sehingga kadangkala sudah masuk waktu berikutnya sedangkan solat yang sebelumnya belum ditunaikan. Maklumlah seronok sangat...mane nak perasan. eheh.

cadang nak buat status tapi dah jadi karangan... moga2 menjadi iktibar buat diri sendiri dan rakan2 yang sudi membaca. Semoga kita selalu ingat kepada Rabb yang Mencipta agar kita tidak berdukacita diakhir ketika. :)

Wassalam...

Sunday, November 24, 2013

SIKAP BERKIRA...ha acane tu?


좋은 아침이에요 ( joheun achimieyo ) = selamat pagi
pergh tetibe rase nak berbahasa KOREA...hehe..

hari ini saye nak kongsikan dengan rakan-rakan fb semue berkenaan sikap BERKIRA.

Manusia itu selalu berkira-kira tentang setiap sesuatu terutamanya HARTA.

Si anak BERKIRA wang ringgit dengan ibu bapa
Si anak BERKIRA untuk membantu ibu bapanya
Si anak BERKIRA dengan masa yang diluangkan bersama ibu bapa
Si anak BERKIRA dalam segala segi.

NAMUN....Pernahkah kita terfikir bahawa IBU BAPA kita TAK PERNAH WALAU SESAAT BERKIRA-KIRA untuk kita? PERNAH KAH????

Ketika kita lapar, ketika kita sedih, ketika kita dalam kesukaran,
ketika kita dalam kepayaha, ketika kita dalam kesempitan wang,
ketika kita dalam kekeliruan dan kebuntuan,
adakah si ibu bapa memberi alasan kepada kita?
TIDAK PERNAH!!!

Sahabat, tanpa ibu bapa, siapakah diri kita? tanpa mereka menjaga kita dan membesarkan kita dengan sepenuh kasih sayang, mampukah kita untuk jadi seperti mana kita pada hari ini? usah bermimpi!

Selagi hayat dikandung badan, selagi masih ada kesempatan, hargailah mereka, sayangilah mereka, jagalah mereka sebaiknya terutama hati mereka, kerana redha ibu bapa itu adalah redha Allah SWT...

Begitu juga hubungan manusia dengan Allah 
Kita selalu berkira-kira untuk beribadah kepada Allah,
Solat hanya perlu beberapa minit,
satu hari hanya 2 muka suraat sahaja mengaji x boleh lebih,
Hanya solat wajib dah cukup lah...
Puasa bulan ramadhan ok dah lah...
yang wajib dah buat, cukuplah...

TAPI...Allah tidak pernah berkira-kira dengan makhluknya,
setiap saat tanpa terlepas sedikitpun Allah memberi rahmat dan rezeki dan melindungi hambaNya...

MASIHKAH KITA MAHU BERKIRA-KIRA? Tepuk dada tanya iman kita 

*Moga Allah mengistiqamahkan kita dalam kebaikan dan melindungi kita dari keburukan dan dosa. Jom kita menjadi Hamba 






Saturday, November 16, 2013

Siapa kita?


Hidup ini tidak selalunya indah. Berpesan seorang sahabatku
"Dalam kehidupan tak semuanya yang kita inginkan kita dapat"
hidup ini sememangnya memerlukan pengorbanan dan ketabahan.
kadangkala kita di atas dan kadangkala dibawah

kadangkala dalam menjalani kehidupan ini perlu kita bertanya kepada diri
melihat akan tindak tanduk dan amalan amalan kita, melakukan muhasabah diri
adakah aku dalam landasan yang benar?
Ataukan aku semakin jauh dari perasaan cinta dan kasih kepada Allah dan Rasul?
Dimanakan jalan yang ku pilih?

Allah sifatnya Maha Penyayang dan Maha Pengampun.
Sifat Pengampun Allah dan Rahmat kasih sayangNya tiada berpenghujung
Sesungguhnya Allah tidah pernah menzalimi hambaNya
sebaliknya kita hanbanya yang menzalimi diri kita sendiri.

Masih belum terlewat untuk membuka lembaran baru dalam buku kehidupan kita
selagi nyawa masih diberi pinjam selagi itu peluang dan kesempatan masih terbuka
Usah ragu dan usah gusar kerana Allah tidak pernah membelakangkan hambaNya
Hubungkanlah cinta dan utuslah kerinduan terhadap Allah
Jalinkanlah hati agar semakin dekat dan utuh di atas tali Allah.

Sesungguhnya Allah itu dekat. sedekat dekatnya.
Insya Allah jalan hidayah akan terbuka
tuluskanlah hati, tetapkanlah diri,
Menuju cinta Allah yang hakiki.

Sekadar luahan isi hati.....dari diri yang berdosa...mencari ketenangan dan pengampunan Illahi.

P/S : sesungguhnya perjalanan kita masih jauh. kuatkanlah semangatmu dan tingkatkanlah ilmumu wahai diri dan teman teman! Allahuakhbar!

Sunday, May 19, 2013

Hatiku sakit.


daripada 'Abdullah bin An'Nu'man bin Basyir radhiyallahu 'anhuma, katanya:
Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"...Dan ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh itu terdapat seketul daging,
jika ia baik, maka baiklah keseluruhan jasad dan sekiranya ia rosak maka rosaklah keseluruhan jasad,
sesungguhnya ia adalah hati."
|HR Bukhari dan Muslim|

Hati sememangnya elemen yang paling penting dalam tubuh badan kita yang sangat sangat perlu dijaga dengan rapi. pagari hati kita dengan zikrullah, tingkatkan keimanan dengan sabar dan solat dan selalulah mengerjakan ibadah kepadaNya. 

Hati ini jika tidak dikawal dan dijaga akan muda dihasut dan dipujuk oleh syaitan dan iblis yang sememangnya bertugas untuk merosakkan hati setiap anak adam. 

Usikan dan godaan sememangnya akan bermain di benak hati sedar atau tidak kita sedar, namun bagaimana kita tangani dan hadapi situasi ini adalah elemen yang paling penting. Disini ilmu tauhid dan sifat hamba Rabbani amat memainkan peranan yang sangat penting untuk memujuk hati yang gundah gelana. 

Antara yang mungkin boleh kita lakukan jika kita rasa hati tidak tenteram dan gundah adalah dengan :

1)Istighfar sebanyaknya
2)Sentiasa berada dalam keadaan berwuduk
3)Bacalah al-Quran dan fahamilah maknanya dan bacalah dengan tartil (perlahan-lahan)
4)Usah duduk bersendirian sepatutnya keluarlah (bersukan, bercampur dengan kawan-kawan)
5)Cuba pause seketika dan perbetulkan setiap niat kita sebelum melakukan sesuatu perbuatan/ ibadah . pastikan segalanya hanya untuk mencari redha Allah dan bukan yang lain. 
6)Selalulah mengadu pada Allah dan usah berputus asa terhadap bantuan dan keampunan Allah. 
7) Jika mampu, solat malam dan berpuasa sunnat
8)amalkanlah selawat keatas Rasulullah SAW.
9)Syukuri nikmat Allah
10) bersangka baiklah pada orang lain dan berlapang dadalah jika mendapat teguran.

10 perbuatan diatas adalah yang saya amalkan dan Alhamdulillah sedikit sebanyak lebih memberi jiwa dan hati ketenangan Insya Allah. *hanya perkongsian.

Hidup ini sememangnya penuh dengan ujian dan hanya mereka yang sabar dan mengerjakan solat akan selamat dan berjaya. Yakinlah setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya da Allah sebaik-baik penolong dan  maha mengetahui akan hamba-hambaNya zahir mahupun batin. 

Setiap yang berlaku anggaplah tanda kasih sayang Allah kepada kita dan hargailah ia dan terimalah ia sebagai tarbiyyah Allah kepada kita untuk menjadikan kita ingat kepadNya. 

Allah adalah sebaik-baik penolong. Hadapkanlah dirimu pada Allah Insya Allah kamu akan beroleh ketenangan. 

Bukankah Allah sudah berfirman dalam surah Ar Ra'd : Ayat 28 :
"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram."[QS. 13:28]

Thursday, December 27, 2012

BUTA disangka CELIK

Kaya tidak menjanjikan kebahagiaan

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Tidaklah Allah ciptakan dunia ini dengan sia-sia tapi untuk melihat siapa diantara hamba-hambaNya yang bertaqwa dan yang mana yang kufur. Selepas kehidupan dunia ini kita akan menyelusuri kehidupan yang seterusnya iaitu kehidupan akhirat yang kekal abadi yaitu sebenar-benar kehidupan.

Jika ditanya tentang hidup, ramai yang mengumpamakan hidup ini seperti sebuah perjalanan. Dalam perjalanan itu, si pengembara akan melalui pelbagai dugaan dan cabaran sama ada suka ataupun duka, jatuh dan bangun kerana jalan itu tidaklah mudah malah ia penuh dengan warna-warni. Segalanya mengajar si pengembara erti sebuah kehidupan dan menimba pengalaman. Kerana tiada siapa yang tahu apa yang akan berlaku pada esok hari, siapa kita akan berjumpa dan bagaimana nasib kita esok hari. Segalanya misteri. Namun, segalanya telah tertulis di dalam kitab Lauh Mahfuz. Segalanya dalam pengetahuan dan perancangan Allah. Kerana apa? Allah yang mewujudkan dan Allah juga mampu melenyapkan. Segalanya dalam kekuasaan Nya.

Dalam hidup yang singkat ini, ramai manusia mencari-cari ketenangan dan kebahagiaan. Mungkin ada yang dengan memenuhi keinginan nafsunya mampu memberi kebahgiaan dan ketenangan kepadanya mungkin dalam masa yang singkat dan ia hanya sementara.

Juga ada yang dengan berpesta dan bersuka ria mereka merasa bahagia dan tenang. Tapi selepas itu, mungkin mereka kembali bersedih dan tidak tenang.

Mungkin juga ada yang mampu membeli bermacam-macam kebendaan dan materi dengan wang yang banyak untuk mendapatkan kebahagiaan dan ketenangan.namun bermasalah kerana risau akan perompak dan penyamun.

Tapi, adakah benar dengan wang, berpesta, dan sebagainya mampu memberri kita kebahagiaan dan ketenangan yang hakiki dan abadi? kebahagiaan dan ketenangan yang tidak padam dan tidak putus-putus?

Hakikatnya, nikmat dunia tidak akan mampu membeli nikmat cinta seorang hamba kepada Penciptanya. Kerana ia tidak ternilai dan tiada tolok bandingnya dengan kebendaan dunia ini. Ia hanya mampu diperoleh dengan apabila kita mempunyai iman dan taqwa yang sebenar-benar taqwa. Dan nikmat iman ini juga tidak mampu dibeli dan tidak boleh diwarisi tapi mampu dimiliki dengan mencari.

Carilah iman dan taqwa Insya Allah akan bertemu bahagia dan ketenangan. Pencarian iman bermula tidak lain dan tidak bukan dengan pertamanya mengenal Allah, kemudian mengenal diri kita iaitu dari mana kita datang dan kemana kita seterusnya. Juga memperjelaskan tujuan kita diciptakan dibumi. Ia tidak akan datang dengan mudah jika kita tidak berusaha untuk mendapatkannya. Dan jalan untuk mendapatkannya juga tidak mudah, penuh dengan duri dan halangan. Seterusnya untuk kekal berada di dalamnya juga lebih kuat ujian dan dugaannya. Oleh itu, hanya mereka yang benar-benar ingin mencari dan memilikinya mampu untuk bertemu dengannya dengan izin Allah. Dan Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang, Maha Melihat akan hamba-hambaNya yang berusaha dengan seikhlas hati.

Waulahualam...

Thursday, June 28, 2012

Islam Yang ku cinta

Bismillahirrahmannirrahim... (Dengan nama ALlah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang)


Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W., " Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang yang asing". 

H.R. Muslim

Alhamdulillah sebagai pembuka bicara. Alhamdulillah kita masih dikurniakan Allah dengan dua nikmat yang terbesar iaitu Nikmat Iman dan Nikmat Islam. Alhamdulillah kita masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk terus bernafas dan dikurniakan dengan panca indera dan anggota tubuh yang sihat.

Semua makhluk, dan ciptaan ; tumbuh-tumbuhan, binatang, manusia, alam, berubah mengikut era pemodenan. Semuanya serba serbi canggih. Alhamdulillah kini pelbagai teknologi moden yang sungguh hebat dimata manusia berjaya direka manusia untuk kemudahan harian, medium menyebar dawah, belajar, dikusi dan berinteraksi. Semuanya serba-serbi berubah dan moden.

CUMA DUA PERKARA!!! Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W sebagai panduan hidup sepanjang zaman.

 Abu Hurairah mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

 " Aku tinggalkan dua perkara untuk kalian. Selama kalian perpegang teguh dengan keduanya tidak akan sesat selama-lamanya, yaitu Kitabullah dan Sunnahku. Dan tidak akan terpisah keduanya sampi keduanya mendatangiku di haidh 
(Sebuah telaga di syurga,). " 

 (HR Iman Malik)

Dunia mengalami perubahan juga manusia menyelusuri perubahan yang menguasai keadaan persekitaran. Namun jika Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. sebagai panduan kita, Insya Allah kita akan selamat sepanjang hayat. Manusia itu diciptakan dengan sifat yang pelupa. Dalam diri kita memang wujud nafsu yang menggoda kita untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak baik misalnya tidak menutup aurat, bergaul bebas lelaki dan perempuan, berpesta dan sebagainya. kerana apa? Ni dia sumpah Syaitan pada Allah:

Iblis menjawab 
" Kerana Engkau telah menyesatkan aku, PASTI aku akan selalu menghalamgi mereka dari jalan-Mu YANG LURUS." 

( Surah Al-A'raf, Ayat 16)

Maka, janganlah rasa pelik kenapa ada naluri yang sebegitu. Tapi apa benteng kita untuk melawan godaan ni semua?? -IMAN yang mantap...Insya Allah.

Hari ini kenapa ramai dikalangan kita seakan-akan dipukau dek kehebatan ciptaan manusia?? Berpusu-pusu mengejar kehebatan dunia yang sementara? Berpusu-pusu untuk mengikut arus pemodenan, nak mengikut trend dikatakan. Cara berpakaian dikatakan biarlah x menutup aurat asalkan fesyen, social sikit lelaki ngn pempuan x kan xleh pegang-pegang tangan, bukan ape pun...mesra tanda sayang...ada yang nak itu..nak ini...Come on my dear friend.... is that what we really need to do in this world? Is that the reason why Allah created us in this life?? 

Dalam Surah Az-Zariyat, Ayat 56, Allah berfirman dalam Al-Quran:

"Aku tidak menciptakan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"

Tapi macam mana? takkan nak 24 jam beribadah je? sembahyang 24 jam? baca Al-Quran 24 jam? Macam mana dengan kerja? belajar? bersukan? bermasyarakat semua?

Kawan.....Islam itu SYUMUL ( menyeluruh). Belajar itu satu ibadah, bekerja mencari duit untuk menyara diri dan keluarga itu ibadah, bersukan untuk menjaga tubuh badan yang sihat agar mudah untuk beribadah itu juga satu ibadah, bergaul dengan kawan-kawan dan masyarakat itu satu ibadah selagi mana ianya tidak melanggar batas-batas Syara'. Semua perbuatan kita dalam kehidupan itu satu ibadah selagi mana niat perbuatan kita itu betul dan tidak melanggar hukum-hukum Islam. Ha...kan ke cantik tu...

Habis tu? macam mana dengan teknologiyang canggih? handphone canggih, internet, komputer semue? tak boleh pakai ke? 

Come on kawan.....Kalau macam tu kite kene naik unta la...xleh naik kereta? semua kecanggihan apa jua kemudahan yang tersedia tak salah untuk koita gunakan. Yang jadi salahnya bila kita salah gunakan teknologi dan kemudahan yang disediakan tu. Contohnya, kita ada kereta sport, kita bawak kereta kita ni pegi disco, pergi lumba haram, pergi buat perkara-perkara yang ma'siat, itu datangnya salah guna. Lagi contoh, ada laptop atau handphone canggih, kita pegi record video yang tak baik lepas tu sebarkan dekat internet. ataupun kita edit gambar orang guna laptop yang berkuasa kuda untuk mendatangkan fitnah kat orang lain. Tu jadinya salah. SO, everything depends on sejauh mana kebenaran cara kita menggunakan setiap kemudahan itu. Alangkah baiknya kemudahan yang ada kita manfaatkan untuk menyebarkan ebaikan, da'wah dan yang paling best, kita gunakan kemudahan ni untuk menyuburkan rasa cinta kita dan orang sekeliling kepada Allah dan Rasulullah S.A.W. Allahuakhbar!!!

Tujuan artikel ni ditulis adalah untuk mengingatkan diri sendiri dan juga saudara sekalian agar usahlah kita dipermainkan dek godaan syaitan yang terkutuk..ingatlah janji syaitan dalam Al-quran dalam surah Al-Hijr ayat ke (39) dan (40) yang bermaksud

" Ia (Iblis) berkata, " Tuhanku, oleh kerana engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka dibumi, dan aku akan menyesatkan semuanya,(40) kecuali hamba-hambaMu yang terpilih antara mereka"

Subhanallah...kita nak jadi golongan yang mana? yang terpilih ke yang mengikut Syaitan? tanyalah iman dalam diri kita sejauh mana kita cuba untuk mencari redha Illahi dan sejauh mana kita cuba untuk hidup sebagai Islam yang sejati..Waullohualam...



Monday, June 11, 2012

Hidayah Allah itu suatu misteri yang perlu dicari.

Dot dot: Bila lah aku nak dapat hidayah Allah..

Mot mot: Hidayah Allah tu misteri. Tak sapa pun boleh bagi hidayah kat

              hang..

Dot Dot: Tak ape lah. aku teruskan lah hidup aku. Insya Allah nanti 

             datanglah hidayah Allah, aku berubah la...

Mot mot: Hidayah Allah takkan datang kalau kite tak mencari...Kau 

              dah berusaha untuk mencari ke belum? 

Dot Dot: Mencari Hidayah Allah? Boleh ke? Macam mane? 

Mot Mot: Kenali Allah, Fahami Islam, Bacalah kitab-kitab Islamik, 
              Dekatkan diri dengan Ulama atau orang2 yang baik, Fahami 
              erti dan tujuan hidup, dan yang paling penting, 
              bertaubatlah dan mohon ampun pada Allah, mintalah 
              petunjuk dariNya dan minta Allah bukakan jalan untuk hang 
              faham Islam dan mengamalkan ilmu hang. Dan yang paling 
              penting hang kene istiqamah. Insya Allah nanti hang jumpa 
              la Hidayah Allah..

Dot dot: ya ka? mana hang taw?

Mot Mot: Aku kasi hang analogi mudah. Kalau ada orang ketuk pintu 
              rumah hang masa hang tengah duk rilek, walaupun hang 
              berat nak bukak pintu, lama-lama hang bukak tak pintu 
              hang? Mesti hang bukak sebab hang tak selesa. Sama lah 
              juga macam Hidayah Allah, kalau hang mencari, Insya Allah, 
              suatu hari Allah bukakan pintu-pintu jalan untuk hang 
              bertemu Hidayah Allah sebab Allah tu Maha Pengasih dan 
              Maha Pengampun..Allah sayang kat hang...

Dot Dot: Betui jugak naa~~ Insya Allah aku cuba..

Mot Mot: Alhamdulillah...

" Sesungguhnya engkau Muhammad tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk" 

(Surah Al-Qasas: Ayat 56)












Friday, May 25, 2012

Apa itu cinta?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang


Cinta...
Terbahagi kepada beberapa kategori. Ada cinta makhluk kepada sang Pencipta (Allah S.W.T.), Cinta kepada Rasulullah S.A.W., Cinta kepada ibu bapa dan pelbagai lagi. Dan ada juga cinta sesama makhluk (cinta insan sesama insan) / lelaki dan perempuan. 


Cinta...
Apa itu cinta? Boleh ke kite bercinta? Ade orang cakap bercinta tu boleh asalkan kita pandai jaga batasan-batasan pergaulan dan adab-adab mengikut Islam. 
Betul ke? Tapi macam mane?    


Cinta...
Fitrah semula jadi Allah S.W.T kurniakan kepada semua hambanya sebagai suatu nikmat yang harus diperhalusi dan dinilai sebaik-baiknya. Semua makhluk pasti wujud rasa cinta, mencintai dan ingin dicintai. 


Cinta...
Ada orang kata cinta sebelum kahwin bagus untuk kite kenal satu sama lain dengan lebih mendalam dan lebih mengenali isi hati pasangan kita. betul ke macam tu? Ada jugak orang cakap bercinta after kahwin lagi bahagia sebab hari demi hari merupan suatu surprise pada pasangan sebab hari demi hari dikejutkan dengan something yang baru oleh pasangan tersebut. Jadinye..macam mane?


Cinta...
Macam mana nak tahu die sesuai ke tak untuk kite?
Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia."
Hadith ini telah diriwayatkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim dalam kitab sahih mereka serta imam hadis yang lain.

Cinta...
Ada yang berpendapat cinta akhirnya kahwin, dapat anak dan hidup bahagia bersama. Tapi betul ke cinta hanya itu? Betul ke kahwin hanya sebab cinta, sebab nak dapat anak and sebab nak hidup bersama sampai ke akhir hayat? Jika jawapan anda ya, cuba fikir sekali lagi. Adakah cinta benar-benar boleh bagi kebahagiaan sepenuhnya tanpa hal-hal lain?


Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Isra' (ayat ke 32):
" Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu jalan yang buruk."

Haa...macam mana tu? Ape kene mengena zina dengan cinta? Firman Allah S.W.T menerang kan "mendekati" yang boleh di interpretasikan sebagai menghapiri, menjerumuskan, menuju, menghala, menyumbang kepada perlakuan zina. Mungkin sahabat-sahabat boleh berdebat dengan mengatakan, janganlah terlalu radikal, janganlah terlalu jumud dan berfikiran sempit. Tapi, saya ingin berkongsi satu kisah benar mungkin boleh jadi tauladan buat kita semua Insya Allah. 

*(Demi menjaga maruah sahabat kita Insya Allah nama dan tempat tidak akan diutarakan. Biarlah dikenali sebagai Boboi and Gegel.)

Boboi, seorang pelajar yang disegani di sebuah sekolah. Dia memang dikenali dengan waraknya, alimnya, berbual dengan perempuan pun jarang sekali, pandangannya ditundukkan dan memang Boboi ni budak yang baik lah senang cakap. Boboi memang menjadi pujaan ramai wanita di sekolah disebabkan akhlaknya yang baik dan pekertinya yang soleh. 
Boboi merupakan imam di masjid asrama. Terkenal dengan suara yang merdu mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Memang sesuai jadi imam muda lah senang cerita. 

Di pendekkan cerita, ada seorang pelajar perempuan ni syok kat Boboi. Gegel slalu usya Boboi dari jauh. Slalu puji suara Boboi sedap masa mengaji dan semasa azan. Lama kelamaan wujud rasa cinta antara Boboi dan Gegel. Mereka cuba untuk jaga hubungan diorang berlandaskan Syariat Islam. Pada mulanya masih boleh dijaga. Tetapi jangan dilupa Sumpah Syaitan Durjana pada Allah S.W.T sebelum tercampaknya ke dunia yang dijelaskan dalam

Surah Al-A'raf  (Ayat 16-17): 


"(Iblis) menjawab "Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalanMu yang lurus, Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri ,ereka. Dan Engkau tidak akan mendapai kebanyakan mereka bersyukur"

Dipendekkan cerita lagi, pada suatu malam pihak sekolah menganjurkan solat hajat sempena peperiksaan yang menjelang tidak lama lagi. Pada ketika ibu bapa dan pelajar-pelajar lain sedang khusyuk beribadah, Boboi dan Gegel berduaan dalam sebuah kelas yang gelap gelita. hanya diterangi oleh rembulan. Kuasa Allah tiada siapa dapat menghalang. Jika Allah berkehendakkan sesuatu tiada suatu kuasa pun dapat menghalang. Mungkin Allah S.W.T. menyayangi mereka dengan Boboi dan Gegel dijumpai oleh pak cik jaga sekolah dalam keadaan tidak seurat benang pun membaluti tubuh mereka dan mereka sedang melakukan (.....) *isikan tempat kosong..tak sanggup nak sebut Nauzubillah.

Dari kisah ini, kita boleh sama-sama lihat betapa seorang hamba Allah yang warak, tumbang ke tangan Iblis yang durjana kerana tidak berjaya mengawal nafsunya. Subhanallah. Jika kita lihat, mungkin bermula dengan bermain mata, mengutus surat, bertukar-tukar gambar, dan sebagainya yang biasa-biasa namun berpotensi menyumbang kepada = Zina. Nauzunbillah. Moga kisah ini menjadi tauladan untuk saya dan sahabat-sahabat semua.

Setiap makhluk yang bernyawa lagi-lagi yang bernama manusia memang tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan dan dosa. Kadang kala mungkin kita rasakan taubat kita mungkin tidak akan didengari oleh Allah S.W.T. lagi sebab dah berkali-kali kita melakukan dosa yang sama dan bertaubat padanya dan mengulanginya semula sehingga kita rasa mungkin rahmat Allah sudah tidak layak untuk kita. Tapi renungkanlah ayat ini:


" Katakanlah, " Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang maha Pengampun, Maha Penyayang." 
(Surah Az-Zumar, Ayat 53)


Selagi ajal belum menjemput, selagi belum tibanya Yaumul Qiyyamah, Insya Allah pintu taubat Allah S.W.T. masih terbuka luas untuk kita. Yang penting kita kene yakin dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Bertaubatlah dengan sepenuh taubat. Insya Allah , Allah pasti membuka kan jalan untuk kita 'kembali' ke jalanNya..kerana apa? Sesungguhnya iman manusia itu boleh berubah-ubah. Iman kita boleh lebih tinggi dari malaikat dan juga boleh lebih hina dari binatang. Makanya, sama-samalah kita muhasabah diri dan istiqamah dalam mencari redha Allah, berusaha dan mintalah bantuan dariNya, Insya Allah jalan itu akan terbentang untuk kita.

Waulahualam.



Monday, May 21, 2012

Surat Cinta Pada Allah...

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang


Firman Allah S.W.T.:

"Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang menerima petunjuk."
(Surah Al-Qasas, Ayat 56)





Ya Allah, 
Sesungguhnya hati ini terpanggil untuk berhijrah kearah jalan yang Engkau Redhai Ya Allah. Limpahilah hati hambamu yang lemah ini dengan HidayahMu agar hati yang gelap ini bersinar kembali menjadi penjana rohani dan jasmani untuk mengejar sinar cahaya keampunan dan rahmatMu Ya Allah..Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. 

Ya Allah,
 Sesungguhnya jiwa ini telah lama kering dengan zikir yang membasahi bibir dengan memujimu, hati ini sunyi tanpa alunan bacaan ayat-ayat suciMu yang indah, hati ini gelap dengan titik-titik dosa yang semakin hari semakin menebal tanpa dikikis dengan air mata taubat padaMU Ya Allah. 

Ya Allah, 
Sesungguhnya jauh sekali hati ini tercampak terumbang-ambing di lautan dunia yang penuh dengan liku-liku, onak duri dan ranjau yang menggoncang keimanan dan ketaqwaan dalam hati. hati ini dirasakan nun jauh terdampar dari landasan yang telah Kau gariskan bagi setiap hambaMu. Jauh ku letakkan Dikau dalam setiap gerak-geri, tindak-tanduk dan cara hidupku. Sehingga Iblis tertawa riang, bongkak, angkuh dengan kejayaan besar kerana berjaya menjahilkan anak adam yang mudah diperdaya.

Ya Allah,
DariMu aku datang dan dariMu aku kembali. Sesungguhnya diri ini terasa hina dengan dosa dan noda dek kejahilan dan kebodohan dalam menikmati kurniaan pinjaman jasad dan nyawa yang sementara sehingga terlupa tujuan diri ini dicipta di bumiMu Ya Allah. Diri ini lalai dalam melayari kehidupan yang sementara ini Ya Allah. Ya Allah, sesungguhnya hati ini rindu padaMu Ya Allah. Rindu Kasih sayangMu. Rindu untuk dekat padaMu Ya Allah.

Ya Allah,
Sesungguhnya hati ini percaya dengan keagungan Kasih Sayangmu, PengampunMu, Rahmatmu. Ya Allah, jadikanlah hijrahku kali ini menjadi titik permulaan untuk melangkah setapak lebih dekat padaMu. Selangkah lebih hampir dengan RahmatMu, semakin dekat dengan Kasih sayangMu. 

Ya Allah, 
Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik tempat mengadu dan sesungguhnya Engkaulah yang mengetahui apa yang tersurat dan tersirat di hati hambaMu Ya Allah. Bimbinglah hati ini agar semakin kukuh bertapak terus kehadapan semakin hampir menuju Syurgamu dan janganlah sekali-kali kau membolak balikkan hatiku sehingga aku terjerumus kembali kearah kejahilanku yang lalu. 

Ya Allah,
Seandainya aku terlupa untuk bersyukur Ya Allah, ingatkanlah aku padaMu, Ingatkanlah aku pada asal usulku dan tujuan aku diciptakan di dunia ini Ya Allah. Jika aku tergelincir dari landasanMu, Kembalikanlah daku pada 'Tali AgamaMu' sesungguhnya hati ini sayang padamMu, hati ini cinta padaMu, hati ini rindu padaMu. 

Ya Allah, 
Hanya kepadaMu aku berserah diri, hanya kepadaMu aku mengadu dan hanya kepadamu aku berharap. Bantulah aku Ya Allah...

Amin Ya Rabbal Alamin......


Dari:
Hambamu yang hina



Friday, November 4, 2011

What friends meant to you??

Friends...yeah.some people might say that friend is a person where you can ask for help, opinion, shares problems, be with you while you need them, celebrate your birthday. 

For me, FRIEND means sincere. You may find a thousand friends but its hard to get a TRUE friend. True friends never give up hope on you, always supporting you in whatever way, knows what best for you and most importantly wants the best for both of you whether in study, religion as well as other aspect in life. Its good to have a TRUE friend. It makes our lives more meaningful. 

'A TRUE FRIEND IS A FRIEND WHO WILL BE WITH YOU THROUGH UPS AND DOWN'

Wednesday, November 2, 2011

A letter from a son to a mother that he misses a lot .... :(

Ibu...I miss you...

 
Dear Ibu,

I miss you so much since I got here in the UK. being so far from you, thousands miles away makes my heart soft and weak. I just want you to know that I love you mom... Sorry for my rudeness, bad tempered and my wrong deed. I just frustrated with myself. Sorry for everything mom. Thanks for being the one who always there for me through ups and down. I miss you mom. I just want to be a good son for you. Mom, I promise to you mom, whatever it takes even if I have to die for you, I will mom.As long as the smile stays on your face. I love you so much...I miss you mom. My  tears drop while I'm typing this letter to you. Hoping that you know how I miss you...Mom, I promise you I will take good care of you until my last breadth.


With Love,

Adek

Its a new Academic Term..

Me and Big Bro
Went back for Malaysia was a wonderful moment in my life after spending almost one year in The UK. I'm happy to see my lovely family members faces. They miss me a lot. So do I. here is nothing more meaningful and wonderful then having to spend my summer holiday with them.

For almost one year, there are a few changes happens in my family. My second sister is engaged and is getting married soon. It was such a memorable moment in her life as well as mine as I feel that she is getting old.hahah.No, just feel that she is too early to get married and there will be less people among our siblings who hasn't got married yet which left me and my big brother. haha.. Whatever it is, I pray to Allah may their relationship be blessed and stays forever unless death comes. I wouldn't be able to witness my sister's wedding i guess as I have class and I won't be able to skip the class as I'm afraid that I might not be able to catch up with the study. So, I can just pray for the best!

There are also changes on my big brother. Funny thing is he is getting 'buncit' haha.. I don't know why. Maybe he did not exercise. Now I think he already work in Singapore. Alhamdulillah. I always pray to God to guide him to the right path throughout his life as he is the only hope that my father has if my father leaves this  temporary world. I believe he will be a good one.

My mother, she was still busy with her tailoring stuff. She makes curtain and cushion. As it was near Hari Raya, she needs to work overtime. I did help her to stitch  some curtains and cushion. As my mother is busy doing her job, I'm the one who cooked for the family sometimes..ahhahaa.. But the real thing is I am the one who settle all the cleaning and washing. thats the only thing I good at. I also have the chance to pray Jamaah with my mother. Alhamdulillah.

My father. He just live the same. It's only that he is getting old and he looks tired. i was about to cry when I saw his face. Hmm.. I love him so much but I don;t know how to show it.huhu..weird right?? hmm..but everything just the same but I did buy him some shirts and hoping that he likes it. and he does. We did play badminton together during the weekend. he brought be to some places to play with his friends. He also bought me 2 rackets and a badminton bag and a pair of badminton shoes. Hmm..Yeah..I know he loves me.. :).. Thanks ayah..

My eldest sister already got a government job. Alhamdulillah. her life Insya Allah will get better. Hopefully :).


Haaa!!!! Not forget my lovely charming soul mate :) wink wink!! hehe
I was so happy to meet her. For almost one year we haven't met each other. My first impression after seeing her was. 'Is this my girl friend? ermm....why is it that she is quite small...erm..am I growing or she is getting smaller?'hahha...no offence my dear..hehhe...but she still cute and charming as always :) We did spent our summer together, having fun, watching movies together, running at the beach, photo-shoot, eat, spend time together , we watch each others face and look into each others eye and then have a big laugh of it.hahahha...I manage to sing some lovely songs to her in front of all people at the beach.haha. How awesome it was..ngahahha.3month holiday with her has being an amazing moment in my life. Thanks for loving me since we first met till now my love. U have been the most wonderful person that I ever had in my life. I will never ever let  you go. saaaaayyyaaang die!!!!

After all those moment, I realize that sometimes when they are around us, we kind of not much appreciate them. I did have some fight with my siblings and sometimes with my parents. Sometimes I did feel bad about things but. After all, I know that they love me more than I can think. They meant so much to me. So, put your family as the most priority after Allah and Rasulullah. Never hurts their feelings. Appreciate them while they still around you. Love you guys Always... :)

I Love this Girl... :)

My father paling kiri, my mother paling kanan

I Love them more than my life

Shopping with IBU!!!  :)

Ibu and our beloved Jack

Wife to be and kak long

sending of time...sob...sob...

Tears can never show how much I love them and how much they meant to me. I promise to myself, as long as I'm still alive, I will never give up hope on them.


With Love...

Adek

Tuesday, May 17, 2011

Teacher's day In Alton Tower 16 May 2011



This is my first time going to a big theme park after Genting Highlands. Now this is Alton Tower which is kind of similar with Genting Highlands but it was more more exciting and I would say CRAZY!!! haha..only the one who has the extreme self confidence and gut can go through all those extraordinary machines..hahha..for me...naaahh...I prefer peaceful and relax entertainment. I've tried some of the games..but only the simple2 one..

I started my day at Alton Tower by taking photo with Sonic! My favorite cartoon character when I was kid. yeah! It was great!


like siblings...


Then I went in the theme park and saw a game station. Then I would like to try my luck coz seems that I can manage to hit the plate.I have determination to go for this game..The rule is.. You need to pay 2pounds, then they will  give you 3 wooden balls. then you need to hit 3 plates with the balls. Meaning one ball hit one plate. So all balls need to hit the plate without a miss. Its quite challenging and nobody get through it before as it is hard. Hehe..

Nervous...
After trying the second time, I mane to hit three plates with three wooden balls. yeay! Now we got the winner! haha..this is what I got as my reward

Sonic!!!




 Yeah! This trip was amazing and I really have such a wonderful day with my friends...

Wednesday, April 20, 2011

Itiraf..Ampunkan dosa-dosa hambamu Ya Allah...

 
I'tiraf

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

(arabic verse)
Ila hilis tu lilfirdausi ahla
Wala aqwa alnnaril jahim
Fahabblitau batau wafir zunubi
Fainnakarob firul zanbi azim

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmat Mu ampunkan daku Oh Tuhan ku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan

Kami takut kami harap kepada Mu
Suburkanlah cinta kami kepada Mu

Akulah hamba yang mengharap belas dari Mu

Ya Allah Aku Rindu.....

Taubatku
Dikala malam sunyi sepi...aku merenung jauh memikirkan hari-hariku yang berlalu dengan pantasnya...aku mula muhasabah diri aku..betapa banyak dosa dan amalan yang telahj aku lakukan selama ini..Ya Allah sungguh malu aku pada diriku sendiri..sungguh banyaknya dosa yang telah aku lakukan sepanjang hidupku..baik dosa kecil mahupun dosa besar..kalau nak dikira memang x terhitung..Sehingga perbah suatu ketika aku risau yang Allah xkan buka pintu hatiku untuk bertaubat dan sampai aku rase taubat aku xkan diterima Allah sebab hinanya aku..hmm..malu aku pada yang Maha Pencipta. Terkenangkan dosa2...mula lah aku terkenang di zaman persekolahan dan zaman dulu2...rindu sangat bila kenangkan balik zaman lalu..Betapa aku seorang yang menjaga amalanku..tingkah laku ku..pergaulanku..hmm..Hampir setiap malam tahjud menjadi peneman malamku..Quran menjadi sahabat waktu lapangku..Solat berjemaah menjadi rutin harianku..Ya Allah...sungguh aku rindukan aku  yang dulu...Sesungguhnya aku hanyalah insan yang lemah yang selalu lalai dalam mengharungi ujian dunia yang sementara ini Ya Allah..Aku bersyukur masih dikurniakan dengan 2 nikmat yaitu nikmat Iman dan nikmat Islam.. Teringat aku satu ayat dalam subject Al-Quran dan Sunah masa aku pelajari di SMKA.. Iman manusia ni berubah2..Iman manusia boleh jadi lebih teruk dari binatang dan boleh jadi lebih hebat dari malaikat..namun yang paling penting segalanya terletak pada diri sendiri..Iman yang macam mana kite nak? kite yang tentukan bergantung pada keizinan Allah.Allah berkuasa ke atas segala ciptaannya..Dia menunjukkan jalan kepada sesiapa yang dia kehendaki dan die membiarkan sesiapa yang dia kehendaki dalam kesesatan yang nyata. Namun pintu taubat Allah masih terbuka dan yang paling penting jangan pernah berputus asa dengan sifat Maha Pengampun Allah..Walau sebesar mana pun dosa yang kita lakukan.. Insya Allah jika kita berusaha mencari keinsafan..Allah akan bantu kita..Allah tahu ape yang di dalam hati kita dan ape yang kita zahirkan..Iman manusia sentiasa berubah2...Oleh itu...kalau diri ini lemah...masih ada kesempatan untuk memperbaiki diri..masih ada ruang untuk pertingkatkan iman..masih ada peluang untuk mengejar syurga Allah..Subhanallah...namun jalan kebenaran tidak selamanya sunyi..ada ujian yang datang melanda...ada perangkap menunggu mangsa...lirik lagu raihan..hmm..sabar n selalu ingatkan Allah..takutkan siksaan Allah ingat tujuan hidup kita dan selalu ingatkan kematian Insya Allah...kita akan mamu mengharungi segala onak duri ranjau dalam jihad menentang hawa nafsu dan godaan syaitan yang terkutuk...Insya Allah..

Ampunkan aku Ya Allah..

Tuesday, April 19, 2011

Hari ini aku bangun lewat...

plawok plawok..
Sape bangun lewat hari ni???sila angkat tangan macam saye....!!hoho...aku la tu...tido lambat..bangun lewat..haish...apela nak jadi ngn aku nie...baru nak disiplin sikit dah jadi balik..hmm...tido lewat bukan buat assignment ke ape...buat bende xde pekdah..lebeh baik tido jek...bangun tido dah dekat kul 1...bangun2 jek kamal kejut aku cakap ade landlord datang suruh kemas dapur..lagi satu jam die nak datang balik die taw dapur dah kemas..eh eh eh...orang tue ni ingat kitorang nie ape...dah la penyewa..patutnye die la yg buat keje tu semue..hmm...xpelah..malas nak argue..so aku n kamal pon kemas la rumah...then die datang bawak barang2 cakap ha...kitorang x buat arini..hari khamis baru datang balik...macam rase nk baling jek kuali kat muke die..haish...penat2 kemas rupenye bukan nak buat arini..hmm...sabau jela...bile dah bangun lewat..semue bende pun delay la..mandi lewat...makan lewat...hmm.bilik xkemas...haish...lepas mandi ape semue dah kul 2.30..hmm...assignment x jalam lagi..baru 500words..lagi 100 nak tulis...mate ni ha..bile dah makan mule lah rase berat jek..haish..nak2 pulak katil tu duvet 2 lapis..fuh...lena woo...haha...tapi xleh..kene sabar...kuat kan semangat..kene siapkan jugak 1000 patah perkataan tu harini...kalau x...memang x sempat..ade lg 2 assignment kene hantar...hmm...moral of the story...jangan tido lambat...jangan bangun lambat...konsisten dalam melakukan ape jua...dan jangan gopoh..dan jangan tangguh2...yang paling penting jangan tinggal solat!hoho...subuh slalu miss...hmm...orait...pas nie...boleh lah pelan2 kayuh nak menaip assignment...tata...