Saturday, July 31, 2010

memancing....

mengape orang suke mancing?apa ada dengan mancing?ade yang gile mancing kolam, dan ade jugak yang suke mancing laut dan sebagainye...tapi ape yang membuatkan kaki pancing x lekang dari lokasi pancing?dan ade yang hampir sepanjang hari melekat di kolam pancing?hmm...sebenarnye kebanyakan pemancing yang aku tanye "bang,asal abg mancing bang?ikan x makan tapi abang tunggu gak.hari2 saye nampak abang datang?x boring ke bang?" abang tu jawab..hmm....penat?xde maknenye..ko taw nape aku jadi camnie?jawapannye keseronokan menyembat ikan di kolam pancing...care ikan tue tarik tali pancing...dapat layan ikan...die punye feeling tue...memang syookkk!!!terbaring-baring.....!!!die cakap...kadang2...walaupun ko tengok abang x dapat iokan tapi umpan abang tue di usik ikan..maknenye umpan abang buat tu menjadi cumenye xde luck...pastu bile dah menyembat tetibe putus tali da....tu yang buat geram nak pancing lagi sampai dapat....wah...panjang lebar hujahnye...aku tergamam...tapi aku masih x faham coz aku bukan into memancing sangat pown...aku just ikut2 jek..bak kate orang x cuba x taw...so aku x puas ati...aku pown memancing lah untuk merasai keseronokan memancing yang seperti digambarkan oleh abang tue...first time aku mancing kat kolam desa cemerlang...start kul 6 petang...dengan berbekalkan umpan dedak dan joran yang beginer jewk..dengan cde skill..aku wat dono jek melemparkan umpan aku ke dalam kolam...tunggu pu ye tunggu....dah sejam berlalu...aku dah mula bosan..memang ade ikan cuit2 umpan aku tapi x makan...sekor ikan pown xdapat2...aku dah mula bosa...tunggu punye tunggui....sekali aku nampak tali pancing aku mengena...tali ditarik laju....aku ape lagi...menyembat joran sekuat hati...macam nak patah joran tue..haha....lekat!!!aku jerit...perasaan melayan ikan memang best....berat..nak tarik memang payah...aku gulung slow2...dalam 10minit bertarung ngan ikan tue akhirnya aku berjaya mendaratkan ikan patin besar seberat 5.965KG...fuh...aku kagum dengan diri aku sendiri...first catch....terus masuk ranking jackpot..dapat nombor satu...orang terpegun tengok aku...maklumlah muke x familiar tetibe mancing dapat ikan besar....huhu....hmm....walaupun aku rase best tapi jiwa aku bukan memancing tapi lebih kepada badminton...so aku xde lah rase gian sampai nak mancing tiap2 hari...huhu.....pengalaman memancing memang seronok tapi yang x seronok kite lempar umpan...kite termenung tengok air...umpan x dimakan...haha....ape pown...memancing itu boleh tapi biar berpada2....



(nielah ikan pertama aku....)

2 comments: